Incontinentie

Wie urine of stoelgang niet kan ophouden, lijdt aan incontinentie. Incontinentie is geen ziekte, maar een symptoom dat verschillende oorzaken kan hebben.


Naar schatting zou zo'n 15% van de Belgen te kampen hebben met incontinentie. Dit is een schatting, want lang niet iedereen zoekt hulp. Incontinentie treft vaker vrouwen, vaak na een zwangerschap of op latere leeftijd!

Gelukkig zijn er verschillende behandelmethoden.


Er zijn verschillende soorten incontinentie


Neurogene incontinentie : Komt voort uit beschadigingen van de lichaamszenuwen.


Druppelincontinentie : Deze vorm komt vooral bij mannen voor. Men verliest dan druppelgewijs ongewild urine. Vaak zijn prostaatproblemen de oorzaak.


Aandrangsincontinentie : Hierbij trekt de blaasspier ongecontroleerd samen. Je krijgt dan steeds de drang om te plassen. Meestal wordt het veroorzaakt door een blaasinfectie of een vernauwing van de urineafvoerbuis.


Inspanningsincontinentie : Voornamelijk ongewild urineverlies bij lichamelijke inspanning (lopen, springen..) Of bij drukverhoging in de buik (niezen, lachen, hoesten,...) Meestal is deze vorm van incontinentie het gevolg van een verzwakking van de bekkenbodemspieren.

De urinebuis loopt door de bekkenbodem heen. Wanneer je je bekkenbodemspieren aanspant, hou je je urine op. Als de bekkenbodemspieren niet sterk genoeg zijn, kan je dus ongewild urine verliezen.





Meestal kan incontinentie volledig worden verholpen. In zeldzame gevallen kan het enkel worden verbeterd en niet volledig worden verholpen.


In sommige gevallen kan medicatie een oplossing bieden. Vooral bij aandrangsincontinentie is dit het geval. Vraag hiervoor raad aan je arts.


Gelukkig wordt voor incontinentie steeds minder vaak over gegaan naar een operatie. Toch kan dit soms noodzakelijk zijn. Er wordt echter aangeraden om eerst andere behandelmethodes uit te proberen. Zo kan je het probleem vaak verhelpen door simpele veranderingen en oefeningen.


1 ) Simpele veranderingen

1) Voldoende water drinken. Als je te weinig dringt, gaat urineverlies verergeren. Verspreidt de hoeveelheid water wel over de ganse dag!

2) Overgewicht kan urineverlies verergeren. Enkele kilo's afvallen kan al een beduidend verschil maken.

3) Vermijd koffie en alcohol, deze werken vochtafdrijvend.


2) Bekkenbodemoefeningen

De bekkenbodem zijn een spiergroep onder in de buik die de organen ondersteunen. Ze zorgen er onder andere voor dat je controle hebt over je blaas en darmen.

Je kan je bekkenbodemspieren trainen. Een kinesist kan je hierbij helpen.


3 ) EMS Reshape Pro

Wie ooit reeds naar een gym of fitnesszaak ging, weet echter dat spieren trainen niet supersnel gaat. Daarbij komt dat de bekkenbodemspieren soms wat moeilijker te trainen zijn. Hierbij kan de EMS Reshape een welgekomen hulp zijn. De EMS Reshape pro bevat verschillende pads voor spierversteviging van buik en billen maar ook een pad voor het trainen van je bekkenbodemspieren. : De Pelvic pad! De pelvic pad is revolutionair : een soort "zadel" waar je op moet gaan zitten en dat daarna dmv een magnetisch veld zo'n 40.000 spiercontracties behaalt op slechts 30 minuten tijd. Daarvoor moet je al menig maal naar de fitness lopen.


Momenteel kan je de Reshape pro uitproberen voor slechts €49.

Let's try!!







31 keer bekeken0 reacties