Lymfevaten

Lymfevatenstelsel

Vandaag wil ik graag jullie aandacht voor het meest onderschatte orgaan van ons lichaam : ons lymfevatenstelsel.

We kennen allemaal wel wat van de werking van ons bloedvatenstelsel : onze bloedvaten voorzien onze cellen van zuurstof en voedingsstoffen. Indien we al onze bloedvaten en aderen aan elkaar zouden plakken, dan krijgen we een lengte van 100.000 km. Buiten dat onze bloedvaten ons van zuurstof en voedingsstoffen voorzien, spelen ze ook een belangrijke rol bij de verwijdering van afvalstoffen uit ons lichaam. Hiervoor werken onze bloedvaten nauw samen met onze lymfevaten!



Belang van ons lymfevatenstelsel bij ons immuunstysteem

Ons lymfevatenstelsel bevat net als ons bloedvatenstelsel , grotere en kleinere vaten, het bevat zelf 2x zoveel vaten als ons bloedvatenstelsel : 200.000 km! Doorheen onze lymfevaten stroomt lymfevocht. Dit lymfevocht vervoert ook stoffen maar hier gaat het om stoffen die uit ons lichaam moeten verwijderd worden : afvalstoffen, beschadigde cellen, ziektecellen: ze worden onschadelijk gemaakt en uit het lichaam afgevoerd.


Belang van je lymfevatenstelsel tijdens een dieet

Tijdens een dieet verlies je lichaamsvetten. In deze vetten zitten afvalstoffen opgeslagen. Je kan dus zeggen dat tijdens een dieet veel afvalstoffen vrij komen. Een goedwerkend lymfestelsel zorgt ervoor dat deze afvalstoffen snel worden afgevoerd. Je zal ook sneller afvallen wanneer je je lymfevaten stimuleert!


Het onschadelijk maken van de stoffen gebeurt in de lymfeklieren. Daarna komen de stoffen in de bloedbaan en worden uiteindelijk via de urine en ontlasting afgevoerd. Ons lymfevatenstelsel is daarom een zeer belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem.


Belang van ons lymfevatenstelsel bij onze vochtregeling

Ons lymfevatenstelsel is eveneens belangrijk bij de afvoer van overtollig vocht uit ons lichaam. Bij ons bloedvatenstelsel wordt ons bloed rondgestuurd doormiddel van een grote pomp, ons hart. Onze lymfevaten komen in actie door beweging!!! Dit omdat de voortstuwing van ons lymfevocht afhankelijk is van de bewegingen van onze spieren.


Belang tijdens een dieet

Wanneer je vocht ophoudt, is het heel moeilijk om af te vallen. Bovendien worden je afvalstoffen die vrij komen tijdens je dieet niet verwijderd wanneer je vocht ophoudt. En het is toch wel belangrijk dat het afvallen op een gezond verantwoorde manier gebeurt!


Lymfoedeem

Bij lymfoedeem ontstaat er een ophoping van vocht in de lymfevaten. Lymfoedeem komt vaker voor op oudere leeftijd. Vaak gaan we net op oudere leeftijd minder bewegen. Dit mogen we absoluut niet doen. Zeker voor 40 plussers is beweging een must! Eénmaal je echt last hebt van lymfoedeem is het vaak te laat : vaak is het niet meer omkeerbaar. Er bestaan tal van behandelingen om erger te voorkomen of om tijdelijk verbetering te brengen, maar het resultaat is niet blijvend!


Hoe zorg je voor een gezond lymfestelsel?

Tip 1 : Drink meer water

Het klinkt tegenstrijdig maar voldoende water drinken is essentieel voor je lymfestelsel! Vermijd echter frisdranken en fruitsappen, deze stimuleren net het vasthouden van vocht in je lichaam.



Tip 2 : Beweeg!

Bewegen is de boodschap, zoals ik eerder aanhaalde is beweging de “pomp” die ons lymfevocht laat rond circuleren in ons lichaam. Probeer om regelmatig te bewegen. Heb je een kantoorjob? Probeer dan om elke uur eventjes op te staan en een minuutje ronde te lopen. Heb je een trampoline? Dit is helemaal super : je hebt dan 2 vliegen in één klap ; springen is goed voor je lymfevaten maar je verbruikt ook veel calorieën! Bovendien is trampolinespringen veel beter voor je gewrichten dan gewoon springen!

Tip 3 : gebruik weinig zout

Zout droogt ons lichaam uit en zorgt voor een verhoogde bloeddruk. Gebruik dus weinig zout. Wil je toch een beetje zout? Kies dan voor zeezout of himalayazout of een ander ongeraffineerde zoutsoort.

Tip 4 : eet gezonde en zoveel mogelijk onbewerkte voeding

Eigenlijk is dit voor ons hele lichaam belangrijk ! Het is ook het eerste wat ik aanraad tijdens een dieet. Onbewerkte groenten en fruitsoorten bevatten veel vezels, mineralen, vitamines en de nodige plantenstoffen om de ontgifting van ons lichaam te ondersteunen.



Tip 5 : verminder stress

Stress heeft op allerlei manieren een zeer zware impact op je lichaam. Het hormoon Cortisol (stresshormoon ) zorgt voor slecht slapen, een verstoord metabolisme, meer kans op burn out,…..

Maar stress vermindert ook de werking van ons lymfestelsel. Zorg er dus voor dat je regelmatig ontspant. Wandel in het bos, mediteer, lees een ontspannend boek, doe yoga oefeningen, neem een bad,…

Iedereen ontspant op een andere manier. Zoek iets waardoor jij ontspant!

Tip 6 : Lymfedrainage!


En tenslotte : Mijn allerbeste tip : Heb je echt last van teveel vocht? Merk jij tijdens je dieet dat je vocht ophoudt en daardoor niet (voldoende) afvalt?

Wacht dan niet te lang en doe een kuur met ons lymfedrainagetoestel door middel van Pressotherapie

Deze techniek wordt gebruikt in de cosmetische therapie maar ook in de fysiotherapie, oncologie en angiologie. Zowel ons bloedvaatstelsel als ons lymfestelsel worden optimaal gestimuleerd door de behandeling. Je voelt onmiddellijk het verschil.

Bekijk zeker ook onze pagina met meer info over de Pressotherapie :

https://www.switchdieet.be/lymfedrainage

Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan zeker niet om me te contacteren!

94 keer bekeken0 reacties

Recente