restaurantbezoek

Stilaan mag de horeca terug open, gelukkig maar. Iedereen snakt naar meer sociale contacten, een terrasje, een etentje.. Maar velen onder ons moeten ook nog enkele coronakilo’s kwijt! Dat merk ik aan het groot aantal aanvragen voor een intakegesprek. Mensen starten massaal met een dieet om nog enkele kilo’s kwijt te spelen tegen de zomer!! Hoe kan je “dieetveilig” op restaurant gaan? Want nu de restaurants terug open zijn willen we er graag naartoe, omdat we het gezellig vinden en omdat we onze horeca willen steunen natuurlijk!! Wat kies je best om je dieet zo weinig mogelijk te schaden?


APERITIEF : Glaasje champagne of cava (brut) Droge witte wijn Skinny bitch (light cocktail) Droge Sherry Drink zeker ook voldoende water en beperk je alcohol tot 1 glas! Laat het brood wat vaak geserveerd wordt bij het aperitief voor wat het is. (Er komt nog genoeg 😉) SOEP : Je kan bijna alle soepen bestellen maar best geen roomvarianten. Vermijd ook sterk gebonden soepen en erwtensoep. VOORGERECHT :


gezond dieet| Switchdieet |Turnhout

Met een slaatje zit je als voorgerecht meestal wel goed. Vraag wel om de dressing apart te serveren. Dan kan je zelf bepalen hoeveel je hiervan toevoegt. Er zijn echter nog best wat andere gerechten die je zonder probleem kan kiezen :

Garnalencocktail of tomaat garnaal Tongrolletjes met garnalen Sint jacobsvruchten (Slaatje van) scampi’s (slaatje van) gerookte vis Kreeft Zeevruchtensalade Carpaccio Gerookt vlees Asperges met een gekookt eitje Kikkerbilletjes Vaak wordt een voorgerecht geserveerd met brood of pasta. Dit laat je best staan! HOOFDGERECHT :

Gegrild mager vlees ( biefstuk, kalfslapje, kip, kalkoen, varkenshaasje,… ) Gegrilde magere vis of schaaldieren ( scampi’s, Schelvis, zeeduivel, forel…) Vraag om een gemengde salade bij het stukje vlees of wokgroenten. Ben je echt nog op dieet? Laat dan de pasta, rijst of frieten. Ben je op gewicht maar wil je voorzichtig zijn? Beperk ze dan. Zie dat je eerst je groenten en vlees of vis op hebt.


snel afvallen |Switchdieet | Retie

TIP 1: Bekijk op voorhand de menukaart van het restaurant. Zo voorkom je dat je impulsief het verkeerde gerecht kiest en kan je rustig jouw menu samenstellen. TIP 2: Vind je het vervelend om te vragen achter extra groenten ipv friet? Vraag je niet graag achter een lightdressing of om je wok te bakken in olijfolie ipv boter? Bel op voorhand naar het restaurant en vraag of het kan. Als je op voorhand belt, dan is de kok voorbereid en hoeft hij/zij niet last minute te improviseren. Ik heb de proef op de som genomen en de kok stelde het echt op prijs om hem op voorhand te verwittigen. DESSERT : Laat de desserten voor wat ze zijn. Neem als afsluiter een kop verse thee of een kopje koffie.

Niet alleen vind je zelden gezonde nagerechten in restaurants, maar meestal heb je echt wel genoeg gegeten na je hoofdmaaltijd.


Hiermee kom ik bij mijn laatste en belangrijkste raad wanneer je op restaurant gaat (maar ook wanneer je gewoon thuis eet) : Overeet je niet !! Schaam je niet om nog resten op je bord te hebben. Luister gewoon naar je lichaam : genoeg is genoeg !


63 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven