Zo zorg jij goed voor je darmen!




Hoe je het ook draait of keert, een gezond lichaam begint bij gezonde darmen. In je darmen wordt je voedsel opgesplitst door minuscule kleine deeltjes die door het lichaam kunnen worden opgenomen.

Zo krijgt jouw lichaam alles wat het nodig heeft : bouwstoffen, energie, vitaminen en mineralen...


Bij dit proces is je darmflora van zeer groot belang. Darmflora is eigenlijk een verzamelnaam van een heleboel goede bacteriën in je darmen. Het zijn er wel honderd biljoen. Wanneer je een zwakke darmflora hebt, zal je last hebben van een opgeblazen gevoel, slechte vertering... Omdat sommige van de goede bacterën in onze darmen hormonen produceren, zal een slechte darmflora ook een gevolg hebben voor je humeur, je geheugen, je angsten....





We hebben er dus alle baat bij om "lief" te zijn voor onze darmen en ze goed te verzorgen.

Maar...hoe doe je dit dan?


1) Eet veel vezels : peulvruchten, lijnzaad, volgranen producten, fruit, noten

2) Groenten : alle groenten bevatten eigenlijk veel vezels maar ze bevatten ook veel vitaminen en mineralen. Bovendien bevatten ze (meestal) weinig koolhydraten en suikers.

3) (Plantaardige) Yoghurt.

4) Kauw goed!! Kauwen is de eerste stap in je spijsvertering. Je spijsvertering zal het voedsel wat je eet, opsplitsen in minuscule kleine deeltjes, zodat je lichaam alle bouwstoffen, vitaminen en mineralen uit het voedsel kan opnemen. De eerste splitsing van het voedsel gebeurt in je mond.

Sla deze stap niet over. Je maakt het zoveel makkelijker voor je darmen en maag.

5) Overeet je nooit. Eet liever regelmatig kleinere porties, zo wordt je spijsvertering niet overbelast.


Eet tenslotte steeds rustig, aan tafel, zonder te lezen of tv te kijken.








38 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven